Adelaide - Reisverslag uit Sydney, Australië van Hans Verbeek - WaarBenJij.nu Adelaide - Reisverslag uit Sydney, Australië van Hans Verbeek - WaarBenJij.nu

Adelaide

Door: barthans

Blijf op de hoogte en volg Hans

08 Februari 2012 | Australië, Sydney

De laatste dag in Australie is aangebroken, dit schrijvend zitten we op het vliegveld te wachten op onze vlucht die ons via Sydney naar Christchurch zal brengen.

Op de 5de zijn we een dag eerder dan gepland in Adelaide aangekomen, de stad waar het normaal in de zomer ongeveer 35 tot 40 graden is...Nu was het amper 20 tot 23 graden en ja als we vertrekken zal het kwik opnieuw tot deze waarde gaan oplopen! Ook hier hebben ze last van veranderend weerbeeld de afgelopen 2 jaar is het vaak te koud en te nat dan wat ze gewend zijn! daarvoor overigens 10 jaar met extreme droogte gehad...is ook niet best!

Ook nu benutte we de eerste dag met een ontdekken van stad dag. Door vele mensen werden we gewaarschuwd dat dit een stad was die niet te vergelijken was met de andere steden...erg rustig en weinig te beleven. Wij ervaren dit compleet anders!
Adelaide komt op ons over als een heerlijke stad, waar je op loopafstand in het centrum alles hebt wat je nodig hebt als toerist. Vele restaurantjes, barretjes en winkels strekken zich over 4 grote straten uit die allemaal vlakbij elkaar liggen.
Gezellige terrasjes over de gehele stad die een rustige sfeer uitademen.
We genieten hier volop van heerlijke koffie en broodjes, terwijl we s' avonds gaan eten bij de thai. Net als in vele andere Australische steden is ook hier het aantal Aziatische restaurants weer groot.
De volgende dag hebben we na even kort bij het zwembad te hebben gelegen een aantal dingen te regelen voor ons verblijf in Nieuw-Zeeland en dus deze dag daarmee nuttig gebruikt. S'avonds worden we door Tim en Linda Jones bij ons hotel opgehaald. We hadden dit koppel in Cairns al ontmoet op de trein en zij waren zo enthousiast dat ze ons direct uitnodigde om als we aangekomen waren in Adelaide een avond met hun door te brengen.

Het pittoreske Glenelg was de bestemming net buiten Adelaide aan het strand gaan we gezellig uit eten en praten bij over ons beider reizen van afgelopen maand. Eten heerlijk bij een pizzeria waarna de avond al snel weer voorbij is. De gezelligheid was zo groot dat deze mensen ons voor de volgende avond uitnodigde om bij hun thuis te komen eten. Daar hoefde wij niet lang over na te denken!

S'ochtend op tijd opstaan, we hebben een wijnproeverij geboekt voor vandaag. Net buiten Adelaide liggen de Adelaide Hills en het gebied Barossa Valley dat bekend staat om zijn vele Vineyards en heerlijke wijnen die daar vandaan komen.
Als eerste bezoeken we overigens the whispering wall, een waterdam die halfrond is gebouwd van ongeveer 160 meter lengte. Het aparte hiervan is dat als de ene aan de ene kant gaat staan en de andere aan de andere kant je elkaar woordelijk kunt verstaan als je gewoon tegen de muur praat...??...het heldere geluid wordt door de vorm van de muur zo makkelijk overgebracht dat je denkt dat je gewoon naast elkaar staat...amazing!!
We bezoeken deze dag 4 verschillende prachtige chateau's en beginnen dan ook al om 10 u met het proeven van de eerste wijnen...
De chauffeur van onze bus met daar 11 passagiers in vertelde aan het begin al dat iedereen altijd erg rustig begint maar dat we na de eerste proeverij drinking buddy's zullen zijn!
Zo gezegd en zo gedaan...de tongen komen inderdaad al los na het proeven van 7 verschillende witte, rode en rosé wijnen.
We besluiten hier meteen een heerlijke witte moscato te kopen omdat Linda en Tim hier gek op zijn zodat we die kunnen meenemen naar ons diner van vanavond.

Na de 2de proeverij begeven we ons naar een aparte kamer waar voor ons de lunch is geserveerd. Heerlijke ham,salami, 2 verschillende kazen, brood jam en peerchutney gaan er makkelijk in mede doordat je toch wel wat licht in je hoofd bent van de wijnen die je al geproefd hebt...;-)
De 3de wijngaard ligt op loopafstand langs de prachtige en soms decennia oude wijnranken van dit chateau. Ook hier weer prachtige wijnen die we ons goed laten smaken.
De 4de is misschien wel de mooiste, ligt er prachtig bij, en dat moet gezegd worden...na 4 verschillende wijngaarden met gemiddeld 6 a 7 verschillende wijnen die je mag proeven...worden je benen en je oogleden ook wel wat zwaarder, dus ben je blij dat je ff lekker zit.

Om 16u vangt de thuisreis aan waarna we rond half 6 de stad weer inrijden. Een heerlijke dag en prachtige ervaring!

Dan weer opschieten, opfrissen en snel nog wat chocola voor Linda kopen want die staat om 18.15 voor het hotel om ons op te pikken voor een gezellige avond bij hun thuis.
De Jones familie woont in Mount Barker op ongeveer 35 min. rijden van Adelaide en willen ons niet met het openbaar vervoer laten gaan dus halen en brengen ons vanavond! erg gastvrij!
Beginnen met heerlijke koffie en toast waarna we een eigen gekookte meal voorgeschoteld krijgen met lamsbout en verschillende soorten groenten. Amper het bord leeg gaat de voordeurbel, dit blijkt een ingehuurde vervoerder te zijn die een bankstel komt afleveren...We snappen nu dus waarom we zijn uitgenodigd!! ;-)
Natuurlijk helpen we met het verslepen van het oude bankstel en het plaatsen van het nieuwe, waarna we een heerlijk ijstoetje nuttigen en opnieuw koffie na krijgen.
Rond 22u gaan we met een extra de-tour door MT. Barker en Adelaide terug naar ons hotel.
We hebben ons prima vermaakt! thanxs Tim en Linda we hope we can invite you at our place in the near future!!

Om 14.50 de volgende dag, nu ik dit schrijf dus, gaat ons vliegtuig waarna we na een tussenstop op Sydney om 0.30 Nieuw-Zeeland time zullen landen op Christchurch voor ons 3 weken durende tour door dit prachtige land.
De foto's zullen morgen of overmorgen verschijnen aangezien het uploaden teveel vermogen vraagt om dit op het vliegveld te doen!

• 08 Februari 2012 - 05:55

Femke:

Ha mannen,
    Het hoofdstuk Australië is dus inmiddels afgesloten. Op naar nieuwe avonturen en ontdekkingen in Nieuw Zeeland. Jullie gaan ervan genieten, dat weet ik zeker.
    Ik zit hier op de SEH mijn 2e nacht te doen. Maar het is vreselijk: ik kom niet eens aan slapen toe. Pff, het lijkt wel echt werken. Gelukkig kan ik nu (het is bijna 7 uur) nog even jullie leuke verhaal lezen en bijkomen van al mijn avonturen op de SEH.
    Groet, Femke

• 08 Februari 2012 - 13:37

Anna:

Zo wat een verhalen allemaal, hartstikke leuk om allemaal te lezen. Ben best wel een beetje jaloers al ik het zo lees. Hopelijk is het in Nieuw Zeeland lekker warm.
    Geniet nog maar lekker van jullie reis.
    Groetjes Anna

• 08 Februari 2012 - 17:49

Marije En Bas:

Klinkt weer heerlijk!!!
    Krijg er honger van, ik ga eten maken :-)
    Veel plezier, geniet ervan!
    xxx

• 11 Februari 2012 - 05:41

Belinda:

Alweer een lang verhaal, ze kunnen wel gebundeld worden..,.. alsof ik een boek lees. Toch wel leuk dat je je nuttig kan maken daar. Zit ook in de nacht, vreemde vogels gezien! Nee geen hallucinatie... Ben benieuwd naar de Nieuw-Zeeland verhalen!
    Groetjes Belinda

• 13 Februari 2012 - 17:07

Ma:

voor die constatering hoef je dus niet naar Australië!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Want,,kijk eens goed in de tuin bij je moeder, daar hangen ze ook aan een struik.
    Kus.