er is een tijd van ff bijkomen aangebroken - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hans Verbeek - WaarBenJij.nu er is een tijd van ff bijkomen aangebroken - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hans Verbeek - WaarBenJij.nu

er is een tijd van ff bijkomen aangebroken

Door: barthans

Blijf op de hoogte en volg Hans

14 Maart 2012 | Thailand, Bangkok

Vanuit onze villa in het Dewa resort in Klong Prao op het eiland Koh Chang een update over de laatste dagen Bangkok en onze verblijf op dit paradijselijke eiland.

Na onze enerverende trip door Chinatown, compleet met gebraden eenden op straat, levende inktvissen, restaurantjes met rijst gerechten op straat, maar ook vele snuisterijen besluiten we de volgende dag rustig aan te doen en lekker bij het zwembad te gaan liggen van het hotel. In de avond proberen we dan nogmaals het nachtleven van Bangkok te vinden en waarachtig we belanden toch bij een paar leuke kroegjes en drinken een paar Heineken biertjes op het warme terras. Daar bedenken we ook dat we laatste dag in Bangkok nog allemaal willen gaan doen.

De volgende dag gaan we met de skytrain naar de ‘central pier’ om een tochtje over de rivier te maken. We gaan eerst naar de beroemde ‘Wat Arun’ tempel. Dit is een erg oude tempel die opengesteld is voor het publiek, voor een kleine bijdrage mag je naar binnen en kan je via de erg stijle trappen omhoog. Vanuit de tweede ring (er is nog een derde, maar die is dicht voor het publiek) heb je een erg mooi uitzicht over de stad, ja zo hoog is het, en maken we gave foto’s van deze uitzichten. We wandelen nog wat door de tuinen en winkeltjes en besluiten om van daaruit een boot te huren om een trip door de Bangkok grachten te maken met een echte Thaise ‘long boat’. De bestuurder brengt ons door leuke binnen grachtjes en ook grotere vaarwegen. We zien onderweg echte Bangkok wijken, huizen op palen en ook vele dieren dier er op en in het water leven, zoals bv een grote leguaan die ze daar de ‘krokodilvis’ noemen. Onderweg doen we nog een floating market aan, die echter deze naam niet echt mag hebben…. er zijn welgeteld 2 bootjes met op elk een dame die allerlei prulletjes aan ons proberen te verkopen voor erg hoge prijzen, hier trappen wij natuurlijk niet in. Na ruim een uur varen worden we uitgezet bij de aanlegsteiger van de rondvaartboot die we nemen naar een paar haltes verder om van daaruit door wat authentieke Bangkok wijkjes te slenteren, erg leuk om ook hier weer de lokale bevolking hun handel te zien verkopen op straat en tussen de schreeuwende etalages van de juweliers en de kledingmakers. Met de skytrain gaan we weer terug naar ons hotel om daar nog even een uurtje van de ondergaande zon aan het zwembad te genieten, voordat we de koffers gaan pakken voor de reis naar Trat.

We rijden met een taxi naar de luchthaven van Bangkok en dan blijkt dat we voor ons vervoer naar het hotel toen we aankwamen toch echt veel te veel hebben betaald, het maakt ons alleen maar gehaaider voor de volgende dagen…. Je moet echt alles zoveel mogelijk afdingen!!
Onze vlucht is met Bangkok Airways en dit blijkt een erg gemoedelijke maatschappij te zijn met zelfs een lounge voor alle passagiers in Bangkok op de luchthaven. De vlucht is met een propeller vliegtuig en duurt maar 40 minuten, waarin we zelfs een warme lunch krijgen!! De aankomst in Trat is op zijn zachts gezegd erg apart, er blijken per dag gemiddeld 4 landingen te zijn en de aankomsthal is een tropisch huisje met een balie, we worden vanaf het vliegtuig met een soort bolderkar naar de aankomsthal gebracht en even later komt de bagage aan, die van een zelfde soort bolderkar op een platform gelegd wordt, waar je je eigen koffer eruit kan pakken!! Een unieke ervaring. Vanaf de luchthaven nemen we een taxi en daarna een speedboot voor de overtocht naar Koh Chang, dit geeft ongeveer een uur tijdswinst en aangezien we graag het strand nog willen verkennen lijkt dat ons een goede optie.

Aangekomen op het eiland is het eerste wat ons opvalt dat de wegen wel erg slecht zijn en dat de opruimdiensten hier niet echt vaak langskomen, wat een troep op en naast de straten. Ons hotel ‘The Dewa, Koh Chang’ blijkt aan een strandweg te liggen met een leuk stukkie strand. Het is een erg apart gebouwd hotel met allemaal ruwe betonvormen (zo ook het voetpad waar de teen van Bart later in de week onzacht mee in aanraking komt…) met een enorm groot zwemad, ja echt waar. Wij hebben een villa gehuurd met uitzicht op het strand, erg leuke kamer in een aparte toren waarvan wij de bovenverdieping hebben.
Het weer op Koh Chang blijkt meteen eilandweer te zijn, we komen aan in lekkere benauwde drukkende warmte en genieten nog een paar uren van de zon op ons strandbedje, maar vroeg in de avond pakken de donkere wolken zich samen om zomaar een stortbui regen los te laten en dit blijkt een scenario wat zich bijna elke dag herhaalt.

Het eiland zelf is niet zo enerverend als we tot nu toe gewend waren tijdens onze vakantie en dus besluiten we om deze week maar verder helemaal niks te doen dan luieren en in de zon liggen, ook wel eens lekker na 11 weken met een druk programma. In de avonden struinen we de restaurantjes af en wisselen dat af met 2 keer een diner op het strand bij ons hotel. Het eten is overal erg goed en lekker en de Heineken biertjes smaken in de warmte ook beter dan als het buiten vriest…. Daarnaast zijn we inmiddels zo bedreven geworden in het afdingen, dat we moeten voorkomen om een nieuwe koffer te kopen voor alle onnodige hebbedingen die je zomaar aanschaft…. voor weinig!!!!

Om de sleur van het luieren te doorbreken hebben we toch nog een halve dag snorkelen geboekt op de 2 na laatste dag van ons verblijf op het eiland. Wel natuurlijk met een speedboot erheen, dat scheelt weer onnodig dobberen in een langzame boot. We doen 3 eilanden aan op onze tocht en kunnen naar hartelust de zee verkennen, wat een prachtige onderwaterwereld hier met enorme hoeveelheden vissen in allerlei kleuren, soorten en maten. Het materiaal wat we krijgen is niet dat je zegt super, maar de zee is zo mooi dat we dat snel vergeten en gelukkig hebben we ook nog onze Speedo brilletjes mee…. Wat wel opvalt is dat de boten echt in colonnes aankomen bij de snorkelplaatsen, op het hoogtepunt liggen er 6 speedboten en 4 grote boten, waardoor er minimaal 400 mensen tegelijk in de zee zwemmen…. Na het snorkelen worden we weer in een bolderkar terug gebracht naar ons hotel om de rest van de dag verder in de zon te liggen.

Morgen nog 1 dagje op het eiland en dan via een tussenstop in Bangkok terug naar huis!!!!

• 14 Maart 2012 - 07:18

Rick Somsen:

...en alweer een goed verhaal!
    Fijn dat jullie nog steeds zo genieten.
    Maar inmiddels is het ook wel weer tijd om naar Nederland te komen hoor. Het heeft mij nu wel lang genoeg geduurt! ;)
    Het goede nieuws is dat het echt lenteweer gaat worden. Hoe fijn is dat!
    tot zaterdag!!!!!!!
    Rick

• 14 Maart 2012 - 07:43

Danielle:

Hey boys,

De laatste dagen alweer! Nog even lekker genieten in Bangkok en dan weer naar huis. Ik lees toch ook wel een beetje dat jullie zin hebben om naar huis te gaan. Was best lang zo, ook al hebben jullie heel veel gedaan en gezien. De tijd zal soms omgevlogen zijn. Nog ff en dan staan jullie weer op NL bodem. En hier begint de lente in te treden. Dat zal best wennen zijn maar ook fijn om een ieder weer te zien! Wat een ervaring hebben jullie nu zeg......pfffff en wat een verhalen/herinneringen. En super mooie foto's. Alvast een goede terugreis en spreek jullie in Nl!!

Xx

• 14 Maart 2012 - 09:22

Erik:

Het zal tijd worden dat jullie weer naar huis komen. Mooi op tijd voor de Play-offs etc. ;-)
    Zie dat jullie een geweldige tijd hebben gehad! Lekker voor jullie! Geniet nog heeeuuuulll eventjes en tot snel.

Alvast een goede terugweg!!
    Erikk

• 14 Maart 2012 - 10:06

Jane En Dirk:

Nog even lekker genieten van al het mooie,wij waren heel blij met jullie fantastische verhalen
    kregen het gevoel dat wij met jullie op vakantie waren.

Heel veel liefs en een goede terug reis.Tot gauw

• 14 Maart 2012 - 10:22

Germa:

Wat een fantastische verhalen de afgelopen weken. Geweldig om te lezen! En wat hebben jullie veel gezien! Een hele goede terugreis en geniet nog lekker na van alles!

• 14 Maart 2012 - 13:18

Marije:

hahaha ik heb zo gelachen om de 'bolderkar'! Ik zie jullie grote kerels al helemaal in zo'n kar zitten, terwijl een kleine thai zich een breuk sleurt ;-)
    en dat jullie dan een drankje in twee kleuren hebben met een rietje met een parasolletjes erin.
    geniet er nog lekker van, jullie komen zaterdag op een onchristelijke tijd aan toch?
    gaan jullie direct door naar huis?

xxxx tot snel!

• 14 Maart 2012 - 18:36

Aagtje Westerhuis:

Aan alles komt een eind , ook aan jullie mooie verhalen (goed gedaan joggies). Heel veel was voor mij bekend ook Thailand.
    Bedankt en ik reisde graag met jullie mee.
    En wel thuis .
    Groetjes van Aagtje.

• 14 Maart 2012 - 18:45

Grace:

wat heerlijk dat jullie bijna terug zijn! Sarah is de nachtjes al flink al aan het aftellen, is erg verheugd als er weer een nachtje af is!! dikke zoenen!

• 15 Maart 2012 - 13:42

Marjon:

Oh WAUWIE!!! Zo leuk al die verhalen. Wat hebben jullie een gigantische tijd gehad! En natuurlijk heel erg veel leuke mensen ontmoet (ahum, ahum!) Geweldig!!! En nu is het tijd om dit alles achter jullie te laten en weer lekker terug naar NL te gaan. Wat zullen jullie blij zijn de kinderen weer te zien! Lieverds, Geniet van de laatste dag in BKK ,een hele goede terugreis en tot ziens! Knuffel...