De afsluiter; we zijn weer thuis!!!!!!!! - Reisverslag uit Gorredijk, Nederland van Hans Verbeek - WaarBenJij.nu De afsluiter; we zijn weer thuis!!!!!!!! - Reisverslag uit Gorredijk, Nederland van Hans Verbeek - WaarBenJij.nu

De afsluiter; we zijn weer thuis!!!!!!!!

Door: barthans

Blijf op de hoogte en volg Hans

23 Maart 2012 | Nederland, Gorredijk

Na onze dagen in Bangkok zijn we op 7 maart vertrokken naar het eiland Koh Chang. Op het grote vliegveld van Bangkok checken we in voor onze vlucht naar Trat met het ons onbekende ‘Bangkok Airways’. Het blijkt een zeer leuke maatschappij te zijn met erg mooi opgetooide vliegtuigen die je meteen in tropische stemming brengen door alle vrolijke kleurtjes. De vlucht naar Trat is maar 40 minuten, maar in dit korte poosje krijgen we zelfs een lekkere warme maaltijd voorgeschoteld, perfect geregeld!! Trat blijkt een pittoresk vliegveld te hebben waar we nog net niet door mensen in hawai kleding worden opgewacht, zeer apart…. De aankomsthal is geheel open en we worden er in aparte wagentjes naartoe gebracht, de bagage wordt vanuit een kar voor ons uitgeladen en daar kan je dan je koffer wegpakken. Dus niet de normale grote glazen wanden en hekken met prikkeldraad, maar een erg leuk en gemoedelijk vliegveldje!! Er blijken ook maar 4 vluchten per dag te zijn, wellicht zegt dat genoeg. Bij de aankomst regelen we ons transport naar het hotel en voor weinig minder kunnen we ipv met de ferry met een speedboot over en natuurlijk willen we ook dit avontuur meemaken.
De speedboot blijkt niet echt nieuw en superstrak te zijn, maar we winnen wel ongeveer 1 uur met dit tripje, dus zeker de moeite waard.

Vanaf de boot worden we weer in een taxibus geladen met alle koffers en over het eiland naar ons hotel gereden. Het blijkt een eiland met hoge bergen en erg slechte wegen te zijn, meteen moeten we via haarspeldbochten de berg omhoog…. geeft ons een erg veilig gevoel allemaal, niet dus!! Op onze tocht komen we eerst door het plaatsje White Sands en ondanks de rommelige aanblik ziet het er wel gezellig uit. Ons hotel blijkt in het rustige Klong Prao te liggen met welgeteld 2 restaurantjes en 0 kroegen…. dat belooft dus veel goeds voor de komende 8 dagen….

We worden goed onthaald in ons hotel wat echt erg apart gebouwd is, veel beton en erg groot zwembad en vele andere aparte dingen. Onze villa die we geboekt hebben ligt vlakbij het strand en ziet er erg leuk uit, de villa is in dezelfde aparte betonstijl gebouwd in een ronde vorm met groot terras. Het personeel is erg vriendelijk en soms voel je je zelfs bezwaard door alle buigingen en gevouwen handjes. We besluiten nog even op het strand van het middag zonnetje te genieten op onze strandbedden met lekker dik matras. De zee is niet zo blauw als we verwachten, maar wel helder en het water is erg warm, zo rond de 30 graden!! Onze eerste nacht in het 'The Dewa' hotel is niet echt super, ons bed is keihard en de airco maakt een bijna oorverdovend lawaai, dus dat is meteen klagen de volgende dag. We krijgen een nieuw matras en de technische mensen sleutelen wat aan de airco, helpt weinig, maar vooruit dan maar met oordoppen in slapen, het is niet anders.

Het weer in Koh Chang is super, elke dag ruim 35 graden, veel zon, zo nu en dan een wolkje en een heerlijk bedje aan het strand. Ondanks dat het eiland niet echt veel vertier geeft vermaken wij ons gedurende de dag prima met veel zonnen en lekkere strandwandelingen waardoor ons kleurtje met de dag bruiner wordt; Hans natuurlijk wel donkerder dan Bart!!
Onze week op het eiland is dus veel zonnen en verder weinig doen. We besluiten op een gegeven moment toch maar een leuke snorkeltocht te boeken, omdat we anders wel erg weinig van het eiland gezien hebben. Ook dit weer in stijl met een speedboot ipv op een grote schuit met meer dan 100 man.

De snorkeltocht die we geboekt hebben is voor een halve dag en we doen in die tijd 3 eilanden aan. Het moet gezegd, de onderwaterwereld hier is erg mooi, veel verschillende soorten vissen in erg mooie kleuren , indrukwekkend!! Het snorkelmateriaal is echt Thais en dus wat minder dan we gewend zijn, maar dat mag de pret niet drukken. We krijgen zelfs een lunch op onze tocht en ook dit smaakt erg lekker, dus al met al een zeer geslaagde dag die ons weer even aan het werk zet.

Na 8 dagen is ons avontuur op Koh Chang ten einde en de terugtocht naar het vaste land besluiten we met de ferry te doen in plaats van met de speedboot. Het blijkt zo een oud ding te zijn waar je eigenlijk niet op wil zitten, maar goed we hebben weinig keuze…. Als we afvaren zien we zelfs dat de laadkleppen niet dicht gaan zoals we gewend zijn en dat er zelfs auto’s (in dit geval een ambulance) op de laadklep staat tijdens het varen. We krijgen al van die beelden op ons netvlies van omgeslagen veerboten die je wel eens op het nieuws ziet, omdat laadkleppen niet dicht zitten en of die te zwaar geladen zijn, maar gelukkig binnen 20 minuten halen we veilig de overkant met ons roest schuitje. Ver voor vertrektijd arriveren we in Trat bij het vliegveld, waar we na inchecken nog 2 uur moeten wachten op ons vliegtuig. Winkeltjes zijn er niet, maar gelukkig hebben ze WIFI, dus we kunnen in ieder geval nog met onze laptop in de weer.

Na weer een kort vluchtje van 40 minuten komen we aan in Bangkok waar we nog 1 nacht geboekt hebben in het Sivatel hotel, waar we de vorige week ook in zaten. Een erg goed hotel met ook hier overdreven vriendelijke mensen, maar dat is zoals het hoort in Thailand. Die dag doen we niet zoveel meer dan een beetje de marktkraampjes bezoeken, lekker Thais eten voor de laatste keer deze vakantie en in de avond nog een biertje op een terrasje. Onze laatste dag in Bangkok blijven we lekker bij ons hotel waar we pas om 14:00 hoeven uit te checken, we kunnen de hele dag verder in de zon aan het zwembad liggen en goed uitrusten voor de lange reis, voordat we naar het vliegveld gaan kunnen we dan nog lekker douchen in het hotel, zodat we fris en fruitig op reis kunnen.

We zijn 4 uren voor vertrek al op het vliegveld en vermaken ons prima in de winkeltjes en de lounge van Bangkok airport, wat een verademing deze westerse uitstraling!! Om middernacht vertrekken we voor onze laatste vlucht van deze lange vakantie, waarna we 12 uren later aankomen op Schiphol. Inmiddels is het dan in Nederland 6 uur in de ochtend en worden we ontvangen door een 20 man sterke groep met familie en vrienden. Vermoeid maar voldaan vallen we vol emoties in de armen van alle lieve mensen die we zo gemist hebben de afgelopen 3 maanden en we nemen onder het genot van een bakkie alvast de eerste verhalen door. Daarna gaan we naar ons huisje om onze 4voeter Devi te begroeten die ons ook erg gemist blijkt te hebben.

Aan alles komt een einde, zo ook aan ons geweldige avontuur wat we de afgelopen 3 maanden beleefd hebben. We hopen dat we iedereen een beetje mee hebben kunnen laten genieten van wat we allemaal meegemaakt hebben.

Wist u datjes;

• Australie groter is dan Europa, maar heeft maar 22 miljoen inwoners
• Nieuw-Zeeland is ongeveer 10x groter dan Nederland en heeft maar 4 miljoen inwoners, waarvan 3 miljoen op het Noorder eiland wonen
• In Bangkok alleen al 15 miljoen mensen wonen
• In alle landen die we bezocht hebben rijdt men links van de weg
• We erg veel bergen gezien hebben en vele scherpe bochtjes zonder vangrails
• Australie en Nieuw-Zeeland erg duur zijn en Thailand weer erg goedkoop
• In Australie zegt men;
o Everyday is a schoolday
o No worries
• Affogato is espresso met vanille ijs en cacao poeder, geweldig als afsluiter van een etentje
• Moscato en Pinot Grigio erg lekkere witte wijnen zijn

• 23 Maart 2012 - 18:05

Jannie:

haha herkenbaar zo ben ik ook terug gekomen. Doodeng.

• 23 Maart 2012 - 19:44

Joris:

Altijd goed om weer thuis te komen na een lange reis :)

• 24 Maart 2012 - 08:03

Femke:

Yo mannen,
    Welkom thuis!
    Was het mijn verbeelding of begonnen jullie een beetje reismoe te worden op het laatst? Het zal in ieder geval vast weer heerlijk zijn om weer in je eigen bedje te kunnen slapen en al je familie en vrienden weer te zien en weer lekker aan het werk te gaan. Ik verheug me vooral op dat laatste stukje, want dan kan ik zien of je nu eindelijk bruiner bent dan ik Hans.

• 25 Maart 2012 - 21:25

Bart&Hans:

Het is heerlijk om weer in ons eigen bed te slapen en ja Femke op het laatst waren we moe van het tripjes doen en wilden we alleen nog maar lui zijn....