het Noorder eiland en onze avonturen - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Hans Verbeek - WaarBenJij.nu het Noorder eiland en onze avonturen - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Hans Verbeek - WaarBenJij.nu

het Noorder eiland en onze avonturen

Door: barthans

Blijf op de hoogte en volg Hans

29 Februari 2012 | Nieuw Zeeland, Auckland

Inmiddels zijn we in Auckland aangekomen na een week rond reizen op het Noordelijk eiland van Nieuw-Zeeland.
Vandaag moeten we onze camper alweer inleveren, ons huis waar we al onze avonturen de afgelopen 3 weken in meegemaakt hebben. Een ideaal vervoer- en verblijfmiddel voor het reizen door dit geweldige land, zowel over de hoge bergen als over de kilometerslange snelwegen, nou ja snelwegen…. er zijn welgeteld 4 delen van de State Highway 1 (SH1) die dubbelbaans zijn en met elkaar zal dat ongeveer 50km lang zijn en dan nog is de maximum snelheid 100km per uur!! Het kan dus goed zijn dat wij terug in Nederland te langzaam rijden, maak ons hier dan op attent, zodat we ons weer kunnen aanpassen.

Ons avontuur op Noord begon zoals al beschreven met de overtocht naar Wellington, hier kwamen we ook meteen in de eerste file, waardoor we laat aankwamen op onze camping in Wanganui. Maar omdat het inmiddels alweer woensdag was dachten we nog even de stad in te kunnen…. helaas alles dicht en dus na wat tv-series op dvd gekeken te hebben alweer vroeg naar bed. Voordeel is dat we inmiddels al vele series uitgekeken hebben, echter een keer leuk stappen zou toch ook een goede afwisseling zijn.
Wanganui was een tussenstop op weg naar het mooie en grootste meer van het land, Lake Taupo. Gelegen in het midden van Noord tussen een aantal nationale parken, we kwamen zelfs langs een plaats genaamd ‘National Park’ wat midden in een national park ligt…. Helaas kan het meer de meren in het zuiden niet overtreffen dus snel door naar de vulkanische omgeving van Rotorua waar we voor de volgende dag een aantal tripjes uitstippelden. Ons eerste bezoek is aan Hell’s Gate, brrrrrr. Het is een vulkanische omgeving met natuurlijke modderpoelen, heet water meertjes, een leuke waterval en veel geur van zwavel…. een scheet laten zal hier niet echt opvallen.
Na een poosje went ook deze lucht en blijkt het toch wel een indrukwekkende omgeving te zijn en het bezoek aan Hell’s Gate is zeker de moeite waard, met als toetje nog een modderbad waar je met je voeten in kan.
We besluiten nog wat andere vulkanische omgevingen te bezoeken ten zuiden van Rotorua, maar bij de parken aangekomen blijken dit zeer commerciële omgevingen te zijn waar een paar gaten in de grond geheel uitgemolken worden en je zelfs 2 uren moet lopen om alles te zien (en nog $ 35 per persoon betalen ook), dus Wai-To-Pu slaan we over, alhoewel we toch even langs de gratis mud pool rijden, waar we toch wat leuke erupties zien die we meteen op film vastleggen.

We kunnen nu mooi op tijd naar Waitomo Caves rijden waar we de volgende dag een avontuur aangaan in de glimworm grotten. In Waitomo is het prachtig weer, dus nog even aan ons kleurtje werken en lekker in de hot-tub om daarna bij de plaatselijke pizzeria een super maaltijd achterover te slaan voor weinig geld!!
Na een wat roerige nacht door onze dronken achterburen die even vergeten waren dat ze op een camping stonden, konden we dan eindelijk de lang verwachte grotten van Waitomo in. Onze trip hebben we geboekt bij de ‘Original Black Water Rafting company’ en heet Labyrinth, waarbij we daar de grotten van Waitomo moeten op een soort van binnenband van een grote auto, hmmm, als dat maar goed gaat.
We zitten in een groep van 10 mensen met als leiders Jessica en AK, beide levendige meiden die de stemming goed in de groep brengen. Na een eerste oefensprong achteruit van een soort duikplank af het koude water in, en het water is echt koud!!, mogen we beginnen aan ons avontuur. Door een nauwe spleet in de rotsen mogen we de grotten inlopen en meteen voelen we dat dit water nog kouder is, maar ook dat went op den duur natuurlijk. Na een kort tochtje komen we bij de eerste waterval en om de beurt worden we achterstevoren van de waterval gedrukt naar beneden en komen dan met een leuke smak in het koude water terecht, maar leuk dat dat is, geweldig!! Daarna krijgen we een tocht door de grotten, soms alleen dobberend, dan weer in de zogenaamde ‘EAL”, waarbij je elkaar vasthoudt en in een lange lint doorvaart. We komen dan aan bij de tweede iets hogere waterval en inmiddels expert als we zijn staan Hans en Bart vooraan om als eerste eraf geduwd te worden, echt gaaf. Als laatste gaan we nog door de zogenaamde ‘tunnel of love’ waar enorme hoeveelheden glimwormen (zijn trouwens maden, waarvan de ontlasting door een chemische reactie licht geeft) deze rit verlicht.
Bij de uitgang aangekomen mogen we dan een stukje lopen waarna we een verdiende warme douche krijgen met een kop warme soep om weer op temperatuur te komen. Zeker een aanrader deze tocht, super om te doen.

Na ons koude avontuur besluiten we naar het Noorden te reizen om ‘the Bay of Islands’ aan te doen en wat aan ons kleurtje te werken, het weer is niet echt super in NZ, veel bewolking, wel lekkere temperatuur, maar weinig zon. Dus gaan we via Whangerei, waar we een nacht bivakeren als tussenstop (ook weer niet het noemen waard, zo saai….), door naar Russell.
Russell is een idyllisch plaatsje in de genoemde Bay omgeving. De haven en dorpskern zijn leuk om even te bekijken, maar daarna snel naar het strand om even en paar uurtjes van de zon te genieten, heerlijk weer hier, dat doet een mens goed. Wel een opvaller hier is het bord met daarop een TSUNAMI(?!?) waarschuwing, enigszins bevreemd hierdoor gaan we toch maar liggen en dutten een beetje weg met in de wetenschap dat er wellicht zo nu en dan hier een golfje over het strand komt???? Helaas is het ook hier in de avonduren weer erg saai en besluiten we weer wat dvd-series te bekijken en zo de tijd nuttig te besteden.

De bedoeling was om twee dagen in Russell te blijven, maar we gaan toch de volgende dag maar op weg naar Auckland via Orewa Beach, helaas is het weer hier niet wat we gehoopt hadden. We kunnen de dag verder nuttig besteden met het aftuigen van onze camper, alvast de bagage sorteren en nog een lekkere maaltijd bereiden met in ieder geval gekookte aardappelen. We kunnen rustig slapen om de volgende dag de camper bij Apollo in te leveren en Auckland nog even onveilig te maken.

Het Noord eiland is ons in vergelijking tot het Zuid eiland tegen gevallen. Natuurlijk is er de geweldige natuur en de mooie wegen die erdoor heen leiden, er zijn de nodige highlights zoals de modder poelen, het grot avontuur en de mooie stranden, maar zo enerverend en verschillend als in het Zuiden is het zeer zeker niet. Onze tip voor iemand die naar NZ gaat is dan ook, begin in het Noorden en ga daarna het Zuid eiland doen. Wij gaan vandaag op weg naar Thailand, een aantal dagen rond Bangkok de toeristische trekpleisters bekijken en daarna nog een weekje naar Koh Chang, hopelijk wat zonnestralen opdoen. Wordt vervolgd….

• 01 Maart 2012 - 20:59

Anja:

Wat hebben jullie al veel beleefd het word vast heel saai in nederland.
    Groetjes anja

• 02 Maart 2012 - 21:45

Marjon:

Jaa.... Herkenbaar. Ben blij dat wij op Noord zijn begonnen!
    Oh jongens... Jullie hebben dringend behoefte aan gezelligheid zo te lezen! Hopelijk vinden jullie dat in Thailand. Zo niet, dan komen wij gewoon overvliegen! ;-)

• 04 Maart 2012 - 12:05

Ineke Jonkheer:

Hoi Hans &Bart,

Even de tijd genomen om jullie reisverslagen te lezen en foto's te kijken. Ik realiseer me dat jullie alweer twee maanden onderweg zijn.Time flies,zeker als je zoveel fun hebt als jullie, wat een belevenissen en verhalen,geweldig dit avontuur! geniet er nog van de komende weken!

groetjes Ineke

• 04 Maart 2012 - 17:03

Marije:

Klinkt weer heerlijk! ooral die tocht met de glimwormpjes, super!!!
    en die mensen op de camping die zo'n herrie maakten, hadden jullie daar dan niet bij aan kunnen haken?? ;-) xxx

• 05 Maart 2012 - 09:28

Theo:

Cool om te lezen. Erg herkenbaar ook. Es en ik zijn ook op al deze plekken geweest.
    Wij vonden het Noorder eiland ook minder mooi dan het zuider eiland.
    Veel plezier in Bankok

xxx