The Great Ocean Road... - Reisverslag uit Portland, Australië van Hans Verbeek - WaarBenJij.nu The Great Ocean Road... - Reisverslag uit Portland, Australië van Hans Verbeek - WaarBenJij.nu

The Great Ocean Road...

Door: barthans

Blijf op de hoogte en volg Hans

04 Februari 2012 | Australië, Portland

Eergisteren (2/2/2012) zijn we begonnen aan de zogenaamde Great Ocean Road. Dit stuk asfalt strekt zich uit van net buiten Melbourne bij het plaatsje Torguay t/m Nullawarra. Bijna 300 km langs de machtige kust van de grote oceaan aan de zuidkust van Australië met erg veel oehs en aahhhhhs...
Een prachtige tocht die ons afwisselend langs vele zeegezichten en dan weer regenwoud zigzaggend door een heuvellandschap leidt.

De eerste dag zal ons naar Apollo Bay brengen, onderweg passeren we vele uitkijk plaatsen met de ene na het andere prachtige vergezicht. Ook hier net als overal weer Nederlanders op ons pad. Het is een stuk rustiger op de weg dan we ons hadden voorgesteld maar daardoor kun je wel beter door rijden.
In Apollo bay zullen we 2 dagen verblijven om de omgeving hier beter te kunnen ontdekken. De eerste avond bekijken we het plaatsje dat eigenlijk uitsluitend uit een boulevard bestaat waar je niet veel keus hebt om iets te eten. Aangezien deze "road" bekend staat als 1 van de mooiste routes ter wereld hadden we ons in de "grotere" plaatsen meer restaurants verwacht. Na de gehele boulevard te zijn afgelopen...en weer terug eindigen we in het Bar/hotel/restaurant naast de onze om daar te genieten van een echte Angus burger en een chicken Parmazani.
Evenals de restaurants biedt ook het uitgaansleven hier weinig goeds dus rond 22u zitten we op bed tv te kijken en besluiten we deze dag voor gezien te houden!

De volgende dag brengt ons in een gebied rondom Apollo Bay. We zullen als eerst de beroemdste vuurtoren van Australië bekijken die staat op het uiterste puntje van cape Otway.
Onderweg wacht ons een grote verrassing aangezien er hier nog Koala's in het wild leven en deze dan ook veelal luierend in de zon op een tak zijn te bewonderen. ( zie de prachtige foto's en ook het filmpje!!)
Op de cape wacht ons de vuurtoren die niet zo hoog lijkt als dat we die ons hadden voorgesteld maar hij blijkt op de klif toch nog bijna 100 mtr hoog boven de zee zich uit te steken!
Het uitzicht hierop is adembenemend...niet alleen vanwege de grote schoonheid maar zeker ook omdat als je er op staat de hoogte toch wel erg hoog is!!

Na een kop koffie met heerlijke chocolade taart begeven we ons inlands om in het Otway Nationaal Park een tree top loop en een Zip wire tour te doen (via een meer dan 600 mtr lange kabelbaan door het regenwoud "vliegen" langs verschillende stations tussen de bomen)
Helaas is de laatste al gesloten en zullen we genoegen moeten nemen met de loop door de boomtoppen van dit regenwoud.
Na een fikse loop bereiken we de stellage die ons omhoog leid naar de boomtoppen. Het geheel uit gazen constructie bestaande pad is voor Hans eigenlijk net iets teveel, ongeveer 60 mtr boven de grond kijk je langs je benen recht naar beneden naar de bodem van het regenwoud...daarnaast is de stellage behoorlijk bewegelijk zodat je met hoogtevrees hier niet echt fijn loopt ;-)

Op de terugweg nog de Aire waterval bezocht in de hoop een echte platypus tegen te komen...vogelbekdier...maar helaas dat lukte dus niet!
Na weer een enorm niet te filmen avond in the big city weer op tijd ons bedje in om het tweede gedeelte van deze prachtige route te doen!!

Na het uitchecken begint onze route van Apollo Bay naar Portland, ook nu weer prachtige vergezichten over en langs de kust. Op onze weg vinden we de zgn. 12 apostelen waarvan er nu nog maar 10 over zijn. De andere 2 waren door de ruwe zee zo aangetast dat ze in zee zijn gestort.
Naast de 12 apostelen vindt je dan ook nog de "London bridge" deze door de zee uitgeholde rots staat nu van de kust af maar stond tot 1990 nog vast aan het land. Toen is er een gedeelte ingestort waardoor dat stuk nu niet meer over land bereikbaar is, het geluk wilde dat er op dat moment niemand op dat stuk stond/liep, maar 2 mensen die op de rots waren moesten uren wachten tot een helikopter hen kon redden!

Laat in de middag nemen we onze rust op het strand van Portland waar we een uurtje genieten van de laatste zonnestralen van deze dag. Morgen staat een reis van ruim 500 km te wachten naar Adelaide die we eigenlijk in 2 dagen zouden doen, maar door het omslaan van het weer gaan we morgen maar gewoon een hele dag door rijden!

• 04 Februari 2012 - 12:13

Femke:

Mannen, wat is het toch heerlijk om over al jullie avonturen te lezen. Je merkt dat op reis dingen toch net altijd een beetje anders gaan dan je vantevoren bedacht had.
    In Nederland is de winter nu echt begonnen: 10 cm sneeuw en -10 graden! Sommigen beginnen al over een Elfstedentocht te dromen.

• 04 Februari 2012 - 17:46

Bas En Marije:

Klinkt weer heerlijk!! Jullie zien er blij en lekker bruin uit :-)
    Die koala's lijken me in het echt nog schattiger om te zien, echt heel wollige beertjes..!
    xxx

• 07 Februari 2012 - 12:21

Belinda:

Oef weer een mooi verhaal. Jullie zien er inderdaad goed uit, vakantie is geweldig... tût

• 07 Februari 2012 - 18:40

Anja:

Hans zaterdag de kaartverkoop Madonna.

• 08 Februari 2012 - 02:11

Hans:

ja Anja...bedankt, heb het gehoord en gezien tijdens de Superbowl midtime!! geweldig, en ze komt dus toch weer naar nederland!! 7 juli...heb er al mensen op zitten!! ;-)