Sydney again...en Dolfijnen!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Hans Verbeek - WaarBenJij.nu Sydney again...en Dolfijnen!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Hans Verbeek - WaarBenJij.nu

Sydney again...en Dolfijnen!!

Door: barthans

Blijf op de hoogte en volg Hans

27 Januari 2012 | Australië, Sydney

We zijn al vroeg op de weg om het laatste stuk van Newcastle naar Sydney te overbruggen, vanaf hier is de weg goed en hebben we het hele eind (160 km) 3 ja echt waar, 3 rijstroken voor ons liggen dus dat is veel beter dan we gewend waren!
Vroeg in de middag arriveren we dan ook in Sydney gooien onze koffers op de kamer en rennen met een handdoek en zonnecréme richting Darling Harbour park om daar de zonnestralen op te pikken die langzaam maar met steeds met meer kracht door de bewolking prikken.
Morgen zullen we de Bondi-beach walk gaan doen dus vandaag maar eens ff helemaal niets!

Binnen 2u zijn we helaas alweer terug in ons hotel omdat de zonnestralen toch niet sterk genoeg waren om de bewolking te verdrijven. De laatste week was niet de mooiste qua weer maar de temperatuur is wel goed gebleven. Toch lijkt het erop dat we telkens net met het slechte weer meerijden want we krijgen te horen dat het tot gisteren redelijk goed weer was geweest in Sydney.
We hebben dan ook al best veel regen gehad de afgelopen 1,5 week maar wat bleek, het slechtste moest nog komen!!

Op het nieuws die avond horen we dat het gebied dat wij achter ons gelaten hebben, Brisbane en de Gold-Coast, is overstroomd door aanhoudende regen en dat niemand daar op dit moment in of uit kan!!!! Wij zitten gelukkig hoog en droog op de 10 de verdieping van ons Holiday Inn...pfffieuwwww.

Rond Half 10 ontwaken we en gaan heerlijk ontbijten cq lunchen bij MAMMA'S en gaan dan met de rugzak vol zwemkleding en opnieuw zonnebrand richting Coogee. Dankzij een FB vriendin (Bernadine bedankt!!) die ons heel wat tips gegeven heeft over bezienswaardigheden en TO DO THINGS in australie zijn we op het idee gekomen de BondiBeach Walk te gaan doen.
Een ongeveer 6 km lange tocht van het strand van Bondi Beach(Bondi-rescue van RTL 5) tot aan Coogee ten noorden van Bondi. Wij besluiten de loop alleen andersom te doen om aan het eind te genieten van het meest beroemde strand van Australie.
Bij aankomst is het, je raad het al, bewolkt! Maar de adembenemende uitzichten over zee en rotsformatie's maken alles goed! De Beach Walk krult zich langs de kustlijn en is zeer heuvelachtig. het ene moment ben je aan het klimmen om het volgende moment weer aan een enorme afdaling te zijn begonnen. Hebben onze workout voor deze dag dan ook wel weer gehad.

Aangekomen op ongeveer de helft van de loop in Bronte begint het jammergenoeg weer erg te regenen dus we besluiten hier maar een cafe in te duiken om ff te lunchen. Heerlijk op overdekt terras zitten we naast de baai te eten als plots Hans opmerkt dat er wel erg veel plankzeilers in zee zijn. Nader bekeken blijkt dat de baai bezaaid is met Dolfijnen!! Deze zijn zich blijkbaar tegoed aan het doen aan een school vis dat dacht een rustig plekje gevonden te hebben.
Snel betalen we om dit spektakel van dichterbij te bekijken!

Het spektakel blijkt groter dan gedacht, zeker tientallen (misschien wel meer dan 50!!) dolfijnen zijn bezig een show weg te geven vlak voor de kust. Een aantal surfers is helemaal gelukkig en zit op hun surfplankje op de eerste rij. Grote zilvergrijze dolfijnen springen uit de door de stroming en door de wind gevormde enorme golven de lucht in, ze zijn overal, zelfs af en toe tussen de mensen!!
Een plaatselijke bewoonster kijkt ook vol genot en ongeloof naar deze mooie dieren en verteld dat zij hier al haar hele leven woont maar dat er hooguit eens een keer 5-10 dolfijnen langs kwamen en dat ze dit ook nog nooit had gezien...Bart en ik voelden ons echt de hemel te rijk!
Na zeker een uur zich uitgesloofd te hebben, geposeerd en volgevreten met vis vinden ze het genoeg en vertrekken van de kust weer naar diepere wateren. ( zie filmpje en foto's!!)

Wij beginnen aan het laatste stukje van de loop wat ons in 3 kwartier naar BondiBeach brengt. Tijdens het laatste stukje is het zowaar droog en bij aankomst probeert een waterig zonnetje door het wolkendek heen te prikken. Het strand ligt er als een halve maan bij en het is nu niet zo druk. Natuurlijk eerst ff bij de stoere lifeguards gekeken en jahoor...ik denk dat we het komende seizoen maar eens goed moeten gaan kijken naar RTL 5 want het kan zomaar zijn dat onze eigen lifeguard Bart in beeld komt terwijl een lifeguard aan een nieuwe lifeguard uitleg geeft over wat ze doen, terwijl dit door een filmploeg wordt gevolgd. Dit is overigens wel erg vaak het woord lifeguard in 1 zin....

We trekken onze shorts aan en moeten natuurlijk hier ff het beroemde zeewater in. Nu snappen we ook waarom er hier zoveel gespierde reddingswerkers rondlopen met hun beroemde blauwe surfplanken, de stroming is echt niet normaal op dit gedeelte. Een klein stukje is dan ook afgezet voor zwemmers zodat ze dat gedeelte dan ook goed in de gaten kunnen houden. Prima geregeld zou ik zeggen!
Om half 5 vertrekken we met de bus vanuit Bondi weer naar de stad om onze koffers dicht te doen omdat we de volgende morgen vanaf Sydney Airport vertrekken naar Melbourne...
Tante Stien, we komen er aan!!!!

• 27 Januari 2012 - 00:54

Joris:

Mooi verhaal weer! Mijn zusje woont nu toevallig sinds een paar weken naast Coogee beach, dus misschien heb je d'r nog zien surfen :)

• 27 Januari 2012 - 09:19

Anja:

Wat mooi en super met de dolfijnen en leuk dat je het zelf kan zien op video. En leuk om al jullie verhalen te lezen.
    Groetjes Anja

• 27 Januari 2012 - 16:14

Rick Somsen:

En alweer een topverhaal!!!!

Geweldig wat jullie allemaal meemaken, vooral jullie ontmoeting met de dolfijnen! Ziet er prachtig uit.

Veel plezier nog, tot over 50 dagen!

Rick X

• 28 Januari 2012 - 09:23

Bernadine:

Ha die Hans, die dolfijnen.... die heb ik geregeld voor jullie.... op afstand... ;-)
    WAT GEWELDIG DAT JULLIE DIT HEBBEN MOGEN AANSCHOUWEN!! UNIEK!! Het was gewoon KISMET, voorbestemd, kan toch niet anders....? Mooie foto's, bedankt voor het delen! Heerlijk verhaal om weer te lezen, voooooooorrrrral Doorgaan :-). G'day mates.

• 28 Januari 2012 - 20:23

Jane+Dirk:

Hoe bedoel je mazelpiks om gewoon het mooiste wat de natuur je kan bieden in veelvoud te aanschouwen in éénwoord geweldig,dit doet mij weer terug denken aan mijn eigen reis naar Zuid Afrika toen we daar de walvissen zagen super.
    Wij smullen van jullie verhalen.
    Dikke kus van ons.

• 30 Januari 2012 - 16:57

Marije En Bas:

Wat gaaf die dolfijnen!!!
    kunnen ons voorstellen dat jullie je de koning te rijk voelden!!!
    xx