regen, regen en....Fraser Island - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Hans Verbeek - WaarBenJij.nu regen, regen en....Fraser Island - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Hans Verbeek - WaarBenJij.nu

regen, regen en....Fraser Island

Door: barthans

Blijf op de hoogte en volg Hans

18 Januari 2012 | Australië, Hervey Bay

na ruim 350 km doemt het rustieke Hervey Bay voor ons op, een ellenlange en saaie weg met om de 100 km een klein dorpje helpt er niet bij om vrolijk te worden...al helemaal omdat we voor het eerst in deze 3 weken bewolking hebben. Niet zeuren, het is tenminste nog droog!!!

Aangekomen op onze bestemming worden we zeer vriendelijk ontvangen door een stel uit Nieuw-Zeeland dat nu dus ons onderkomen voor de komende 4 dagen runt. Meteen ff wat info aangevraagd over Fraser Island en wat er zoal valt te doen in de omgeving. We treffen het volgens de man want het mooie weer van de laatste tijd zal doorzetten!!...YEAHHHH.....

Direct boeken we daarom voor de komende 2 dagen een tour met een catamaran over zee naar het eiland en voor de volgende dag een rit met een 4 wheel Hummer over het eiland. Prijzen zijn een beetje aan de hoge kant maar je moet het eiland en de omgeving echt gezien hebben wordt ons verteld.
Vlak voordat we ons huisje met kitchenette betrekken krijgen van de misses nog een kaart voor de plaatselijke sportschool (denk dat ze goed gezien heeft dat we het nodig hadden!!) waar we 3x gratis heen kunnen.
Koffers uitpakken en het plaatsje verkennen. Na een heerlijke capo (de cappuccino, espresso, long blacks en flat whites zijn heerlijke koffie's!!) zetten we de wandeling in op de pier van het dorp, een bijna km lange pier die vroeger dienstdeed als rietsuiker vervoerder (er reed daadwerkelijk een trein overheen!!) en zich een eind de zee in strekt.
Op de pier wordt veelvuldig gerecreëerd, gesport (rennen er als gekken heen en weer) en gevist, duiken en springen is verboden...zie de foto's die er later vandaag of morgen op komen!

Op tijd ons bedje in voor de tour van morgen, om half 8 worden we afgehaald om naar de haven te gaan en vandaar met de catamaran te vertrekken naar het eiland. De o zo aardige man van onze accommodatie had toch jammergenoeg geen gelijk over het weer...het plenst als we wakker worden en dat zou zo te zien nog wel ff gaan duren. Op de boot waar normaal 40 man op kan gaan er vandaag maar 15 mee...raar he! En dan zijn het nog allemaal Duitsers ook! Met 2 van hen kunnen we het goed vinden en daar trekken we de dag dan ook verder mee op. Tijdens de heenreis worden we vergezeld door dolfijnen en schildpadden, walvissen zijn er jammergenoeg in deze tijd van het jaar niet.

De eerste stop levert ons een snorkel expeditie en een kajak avontuurtje op, we zwemmen letterlijk met de zeeschildpadden en de roggen, onvergetelijk.
De regen en storm die opsteekt op de kop van eiland wordt jammergenoeg alleen maar erger en voor een stop bij de vuurtoren en bushwalk is nu geen plaats, wel gaan we nog vanaf een ander strand zeevissen (3 gevangen en 1 heeft gehele lijn meegenomen) om daarna uitgeput maar voldaan richting huis te varen.
Met Jendrik en Lars (de Duitsers) spreken we af dat we het nachtleven van Hervey Bay nog even gaan verkennen, volgens de locals moeten we dan naar HooliHans (ja, Hans is overal bekend....), dus vroeg in de avond om 20:00 wij naar de kroeg aldaar, de verwachte afgeladen kroeg blijkt een rustige bar anex eettent te zijn. Het bier smaakt er goed, maar om 22:00 sluiten de deuren hier op zondag en het is de enige. wij als Hollanders en Duitsers natuurlijk erg verbaasd hoe dit mogelijk is. Overigens regent het nog steeds!

Ook de morgen erop worden we niet echt blij wakker, de 2e dag start ook met regen en ook nu zijn er donkere wolken aan de hemel. We hadden de vorige avond nog geprobeerd de tour te annuleren, maar zouden dan geen geld terug krijgen, ja dan probeer je het toch maar natuurlijk.... 07:45 zouden we gehaald worden en 07:55 was ie er nog niet, dus wij dachten dat zit goed, maar nog 2 minuten later draaide toch de witte Hummer de oprit op en zaten we met Gary en Carrie uit Sydney in een H3. En ja als je zoveel geld aan een tripje uitgeeft dan doe je toch je best om er iets van te maken en met een goede smile en uitbundige houding begonnen we aan onze dag.

In River Heads gingen we aan boord van de ferry en de auto moest achteruit de boot op.... erg vreemd, maar toen we bij Fraser Island aankwamen was duidelijk waarom, de aanlegsteiger waren een paar gestapelde platen die je wel vooruit moest nemen met de auto.
De volgende verbazing waren de wegen op het eiland, nu waren we gewend aan de slechte wegen in Australie, maar alleen maar zandwegen, dat was nieuw.... Het blijkt dat je op Fraser over aangelegde zandpaden en over het strand rijdt en door het vele regenen die dag was dat wel spectaculair en erg gaaf om mee te maken, helaas mochten we niet zelf rijden.

We reden via Central Station, waar we een wandeling door een erg verrassend stukje tropisch regenwoud deden en een lekkere 'morning tea' kregen van David onze chauffeur. Daarna via steile wegen, of beter gezegd paden, naar Lake McKenzie een door de natuur gevormd meer wat er geweldig uitzag. Witte strandjes, prachtig helder water en.... een groep schreeuwende mensen die daar aan het zwemmen waren. Normaal hadden wij dat natuurlijk ook gedaan, maar het regende zo hard op dat moment, dat we nat genoeg waren en een frisse duik niet nodig vonden.

David liet ons in een rit van 2 uren verder mooie dingen op het eiland zien en tijdens het vertellen van David over alles wat er te zien was en daarnaast het wiegen van de auto werden we alle 4 een beetje rozig, David merkte dat ook en besloot om via het strand naar de lunch te gaan rijden. Erg gaaf om in een Hummer over strand te scheuren, de maximale snelheid hiervoor is 80km. David had veel ervaring en remde steeds af voor waterstromen en zandbulten, maar zo nu en dan ontglipte er toch 1 en stuiterden we door de auto, geweldig!!
Plotseling ziet David 2 Dingo's in de verte en we rijden naar de beesten toe, ze hebben iets gevonden op het strand en zijn er erg druk mee. Dit geeft ons tijd om goed te kijken en de nodige foto's te nemen. Erg gaaf om de beesten in het echt te zien, het blijkt een stelletje te zijn.

De lunch kregen we in Happy Beach, mooi uitgezette tafel met een heerlijk broodje, fruit, koekjes, goeie wijn en bier en de authentieke Hummer snoepjes. Erg goed geregeld, zoals wij altijd zeggen.

De tocht over het eiland bracht ons via het strand nog naar een scheepswrak wat er sinds 1935 ligt, en waar dus erg weinig van over is, LOL.
Daarna nog de Coloured Sands om vervolgens via een lange strandrit weer terug te rijden richting de boot. David liet ons Eli Creek nog zien, een door de natuur gevormd kraakhelder beekje wat uitmondt op het strand.

Vanaf het strand gingen we weer de bossen en de heuvels in en de wegen waren al slecht, maar ze werden steeds slechter door de regen en alle auto's die erover reden. Zo nu en dan goed terug schakelen en nodige hoeveelheden gas bijgeven zorgen er in ieder geval voor dat we niet vast komen te zitten en 5 minuten voor de ferry vertrekt komen we dan weer aan bij de boot. Heel raar, maar ook nu weer achteruit de boot op....???? Maar goed we zijn in Australie, het land down under, waar ze aan de verkeerde kant van de weg rijden en dan natuurlijk volhouden aan achterstevoren een ferry op gaan....

Weer aan de wal vragen we nog of er ergens Kangaroo's zitten op de terugweg en bij de 1e de beste stop zien we meteen een grote groep. een Halve kilometer verder nog een groep en die staan vrij dicht bij de weg, dus ideaal om een mooie foto van te maken. De beestjes kijken je echt erg verbaasd aan en David zegt daarover, dat ze wachten of je een foto gaat nemen of dat je ze gaat neerknallen. Erg mooie plaatjes.

We sluiten af met een 'afternoon tea' met champagne, aardbeien en bonbons en dat is nou net wat we nog ff nodig hadden, heerlijk!!

Achteraf een geweldige dag die we niet hadden willen missen.

groeten vanuit Aussieland

• 18 Januari 2012 - 09:45

Grace:

Ja hoor regen!! Op Wiki had ik al gelezen dat het daar vaak kon regenen, jaaa - ik volg de plaatsen!

• 18 Januari 2012 - 11:02

Anja:

Wat is het daar mooi een fantastische ervaring. en dan die dolfijnen ik ben echt jaloers.
    Groetjes Anja

• 18 Januari 2012 - 13:42

Marije En Bas:

Wow! Regen hebben we hier ook, maar dolfijnen, schildpadden etc hebben we al een tijdje niet gezien :-)
    geniet er lekker van, zonnetje komt wel weer terug :-)
    xxx p.s. hier regent het ook....!

• 18 Januari 2012 - 14:32

Jane+Dirk:

Hallo zonnestraaltjes
    Ondanks de regen zie ik alleen maar zonnestralen op jullie gezichten,vlgs ons is het echt genieten.
    kusssssssssssssssssssssssssss

• 19 Januari 2012 - 08:23

Janny Bangma:

Wow, wat prachtig die verhalen en die foto's! Geweldig dat heldere water, waarin je zo de vissen kunt zien, witte stranden, hertshoorn, met kano zo door de natuur in zwembroek! Geniet er maar lekker van, hier is het wat regenachtig, zit met lampen aan achter de computer.
    groet Janny

• 19 Januari 2012 - 16:12

Willem (je Oom!):

Prachtig dit reisverslag. Zo te lezen is het een mooie vakantie jongens, ook al regent het soms. Goed dat jullie die tocht naar Fraser Island niet hebben geannuleerd. Toen ik jullie verslag vanaf de eerste dag ging lezen (al weer een week geleden) dacht ik aan mijn eigen reis naar Australië in 1999, samen met Martha. Uitspaken van jullie als “ Wat een relaxte sfeer ademt deze stad uit” en “ heerlijk laid back en zeer vriendelijk” zijn voor mij heel typerend voor dat land. Volgende week gaan jullie richting Melbourne geloof ik. Daar wacht een stel met grote spanning op jullie komst. Zeker weten. Heb veel plezier.

• 19 Januari 2012 - 18:14

Marga:

Hoi lieverds, wat ziet dat er allemaal gaaf uit. en ja wat de regen betreft, wij gunnen jullie ook wat spetters we hoeven niet alles voor onszelf, hihi. Maar het is echt mooi daar. Ik kijk weer uit naar het volgende verslag met mooie foto´s.

XX Mij

• 20 Januari 2012 - 09:54

Jannie Ten Hoor:

Hoiiiii Bart en Hans,
    Even een krabbel vanuit Haulerwijk. Man o man ik krijg helemaal zin in zo'n vakantie heerlijk lijkt me dat.
    Heb al zo vaak van vrienden gehoord dat 't een geweldig land is.
    En ook nu lees ik dat in jullie reisverslag.
    Wie weet ooit nog eens ;-)
    Ik zie en lees dat jullie enorm genieten. Tof, ik geniet van jullie verslag.
    Ga zo door haha. groetjes van mij,xx en nog heeeeeeel veeeel plezier.

• 20 Januari 2012 - 18:00

Rick Somsen:

Het blijft leuk om die verhalen van jullie te lezen!
    Ga zo door!
    En ach, die regen....jullie zijn niet van suiker!!!
    Veel plezier.

• 22 Januari 2012 - 17:32

Robert:

Hee vakantiegangers,

Leuk om jullie avonturen te lezen! Om stinkend jaloers van te worden, wil zelf ook wel weer weg. Hier in hoge noorden doen we gezellig mee met jullie lekkere weer: grijs, grauw en kletsnat dus. Weten jullie ook weer waarom het REGENwoud heet en waarom het zo lekker groen is allemaal...
    Geniet er van, maar dat komt geloof ik wel goed!

• 23 Januari 2012 - 09:24

Renate:

Wat heerlijk die leuke verhalen en die mooie foto's erbij.

Hier in het Hollandsche is het nu 8 graden, verre van winters, wel storm en regen (van die akelige miezerdruppels waardoor je denkt dat je niet nat wordt maar je zit toch als een verzopen kat aan de balie zeg maar). Piet beloofd voor het aankomende weekend dat de winter in gaat zetten.....het zal mij benieuwen, het zou een horrorwinter worden, dan moeten we alleen wel op schieten.
    Hier gaat verder alles rustig zijn/haar gangetje, geen grootse dingen. De samenwerking met de SEH gaat wat mij betreft super. Uiteraard is het van beide kanten nog even wennen en zoeken maar ik vermaak me er prima.
    Blijf jullie vermaken en leuke verhalen schrijven, dan geniet het werkende volk mee.
    Groetjes,

Renate

• 24 Januari 2012 - 19:56

Tineke En Gert-Jan:

Aloha Jongelui,

Geweldig om te zien hoe jullie het naar je zin hebben daar, helemaal niet om jaloers van te worden hoor. Nederland is namelijk ook heel leuk deze tijd van het jaar, grmmbl.
    Wij hopen dat jullie nog een geweldige tijd hebben, we zullen jullie blijven volgen.
    Veel plezier nog en groetjes,
    Tineke en jullie"ome"Gert-Jan