Koala's, andere buideldieren en Brisbane Forest - Reisverslag uit Sydney, Australië van Hans Verbeek - WaarBenJij.nu Koala's, andere buideldieren en Brisbane Forest - Reisverslag uit Sydney, Australië van Hans Verbeek - WaarBenJij.nu

Koala's, andere buideldieren en Brisbane Forest

Door: barthans

Blijf op de hoogte en volg Hans

25 Januari 2012 | Australië, Sydney

Inmiddels zijn we aangekomen in Sydney waar we ruim 3 weken geleden vertrokken en 1 van onze koffers hadden achtergelaten.... gelukkig hij was er nog, dus we zijn weer samen met alle 3 de koffers.

De afgelopen week veel leuke en erg leuke dingen gedaan. Na ons vertrek uit Hervey Bay zijn we via Noosa Heads, waar een niet vermeldenswaardig nachtje zijn blijven hangen (en wel weer tegen onze Duitse vrienden aanliepen,hoe toevallig) doorgereden naar Brisbane. De eerste stad na Sydney met een echte skylijn, indrukwekkend en erg netjes op het eerste gezicht.

Na het inchecken maar even rondgelopen en gevraagd naar echte hotspots volgens de hotel concierge en die gaf aan dat we naar het Lone Pine Koala sanctuary moesten, zo gezegd zo gedaan en dus de volgende dag (samen met Jendrik en Lars) naar de koala's!! Het park ligt mooi op een bergje en meteen bij binnenkomst voelde je een lekkere ongedwongen sfeer. De presentatie over het koala bestaan zou bijna beginnen, dus daar meteen naartoe gerend. Een leuk geimproviseerde ruimte voor een presentatie en heel VEEL koala's meteen al. Ze zitten voornamelijk in de bomen en slapen of peuselen aan een eucalyptus blaadje. Wat geweldig om te zien, ze zijn echt erg mooi en om op te vreten maar dan niet echt!!

De presentatie was erg leuk en gaf goede info over de koala, ze eten dus alleen eucalyptus en worden daar redelijk suf van LOL (koala's slapen ongever 18u per dag). Door het hele park allerlei koala's, van een kleuterklas tot een soort van bejaardentehuis en wat al niet meer en ook de mogelijkheid om met ze op de foto te gaan!! Nou dat laten wij ons geen tweede keer zeggen, die foto moet en zal er komen en die is er dus ook. Erg apart, je moet je handen voor je houden en daar zetten ze de koala op, vervolgens komen de voorpootjes om je heen, even lachen en de foto is klaar, daarna nog even op je laten hangen en dan mag je de koala aaien, vooral op de rug. Een super ervaring, die echt apart is voor Australie.

In het park verder nog vele typische Australische dieren gezien, maar dan natuurlijk vooral de kangaroos en walibies. Grote velden vol met rustende beesten, waar je zo naartoe kan lopen en kan aaien, mee op de foto kan en een goed gesprek mee kan voeren. Ze zeggen niks terug, maar daar gaat het niet om....
De koala's en de kangaroos/waliebies zijn de voornaamste bewoners van het park, maar we hebben ook nog een wombat, 2 leuke Tazmanian Devils (lijken totaal niet op het beest in de tekenfilm), krokodillen, veel vogels, een Palatypus (vogelbek dier) en een vogelshow waar ze roofvogels uit Australie laten zien. Allemaal stuk voor stuk indrukwekkend. Echt super om dit mee te maken, dit is echt een dag om niet te vergeten.

Voldaan vertrekken we na bijna 4 uren uit het park op weg naar een welverdiende maaltijd in het Foodcourt(veel Aziatisch eten en als je wat later bent 2 voor de prijs van 1, we blijven natuurlijk nederlander he!!) in Brisbane om door te nemen wat we de volgende dag gaan doen.
We besluiten naar het Brisbane Forest Park te gaan. dit is een Nationaal Park waar je met de auto gedeeltelijk in kan en waar je geleid wordt naar vele mooie plekken. Daar kun je dan wandelen, foto's maken of gewoon ff zitten en ja ook hier staat weer de BBQ en dus kan je je eigen vlees bereiden als je zou willen. Ondanks dat de benzine bijna op was, ff vergeten te controleren bij vertrek uch uch, hebben we een erg mooie tour gedaan. Het bos is rustig en je hoort overal de klokvogels waarvoor je zou moeten stoppen, echter 'picture this'; Bart en Hans rijden door het bos, zegt Bart tegen Hans, heb jij nou ook het idee dat de auto een raar geluid maakt?? Zou er iets met de banden aan de hand zijn?? Hans zegt, ja ik hoor het ook, lijkt wel iets met de ophanging of zo? ga maar eens wat rustiger rijden of anders even stilstaan!! Zo gezegd zo gedaan, maar het geluid blijft.... En dat zijn nou de klokvogels, haha, door het hele bos hoor je ze steeds, ze zijn niet te missen, we hebben ook een filmpje met het geluid gemaakt wat op de site zal komen.

Lunch hebben we gehad halverwege de rit bij een leuk tentje, waar 2 vrouwen een erg lekkere chocoladetaart aanraden. Wij als choco-verslaafden nemen dit natuurlijk en het klopt, echt errug lekker. En Bart krijgt het dan voor elkaar om het recept los te krijgen en we gaan de taart thuis proberen te maken!!
Na een lange dag die avond afgesproken met Jendrik en Lars om tijdens onze laatste Brisbane avond de stad even onveilig te maken.... en dat is gelukt, we zijn tot de kroeg aan de overkant van de straat gekomen en daar gebleven!! Maar wat was het gezellig en om 1 uur lagen we ietwat teveel biertjes later heerlijk te slapen, alhoewel Hans eerst de badkamer een bezoekje van ruim 2 uren heeft gebracht.... LOL.

Na deze ietwat korte nacht mocht Bart het stuk naar Surfers Paradise rijden aangezien Hans nog wat licht in zijn hoofd was.
Dit plaatsje ligt aan de Gold Coast en dankt zijn naam aan jawel je raad het al...de vele surf-dude's die hier de enorme golven proberen te bedwingen. Een mooi plaatsje waar we 1 heerlijke stranddag zullen houden omdat we weten dat er daarna nog ruim 750 km slecht wegdek volgt naar Sydney.

Om 9.15u de volgende dag beginnen we aan de trip naar een plaats zo dicht mogelijk bij Sydney. Donkere wolken aan de horizon verraden misschien al wel wat we tegemoet zouden gaan. De concierge van het hotel verteld ons dat we over dit "ritje" zeker meer dan 10 tot 12 uur zouden doen. Wij nuchtere Nederlanders zijn natuurlijk eigenwijs en denken dat 700 km ons toch zeker geen 10u kan duren. Al snel weten we nu dat de wegen nog slechter kunnen dan ze al waren. Highway's liggen hier gewoon door de kleinste dorpjes heen. Ongeveer 5u later en nog geen 300km gereden hebben we het al helemaal gehad, de donkere wolken zijn enorme regenbuien geworden en dat maakt het rijden en zeker ook het zicht op de weg er niet beter op!
10U verder en wonderwel nog steeds in het bezit van een goed humeur besluiten we te overnachten in Newcastle, wat ongeveer 160 km van Sydney verwijderd ligt. Snel eten en dan nog ff het nachtleven bezoeken. Welgeteld 1 club met een DJ (wel een goede) waar we een biertje drinken en wat Tennis kijken om daarna rond middernacht ons bedje op te zoeken.

• 25 Januari 2012 - 05:36

Suzanne:

Wow!! Wat ben ik jaloers!!! Vindt Koala's zulke mooie beesten.. En jullie hebben ze vast :)
    Schitterend! Geniet er nog even lekker van, maar zo te lezen gaat jullie dat goed af! Hier gaat het goed, nog 10 weekjes!

Xxx

• 25 Januari 2012 - 06:02

Miriam Kool:

Heerlijk om weer wat te lezen. Wat een avonturen en wat zien jullie veel.
    En hoe heerlijk om al zo'n lekkere bruine teint te hebben.
    Prachtige foto's! Kortom: ik geniet lekker mee.

Lieve groet, Miriam

• 25 Januari 2012 - 08:51

Femke:

O, dus koala's en kangaroes bestaan echt?? Ik dacht dat dat alleen een praatje was om toeristen te lokken. Wat gaaf dat jullie er zo dicht bij konden komen. Dit moet wel heel erg echt als Australië voelen. Geniet ervan mannen! Maar volgens mij doen jullie dat aardig. Ben trots op jullie.

• 25 Januari 2012 - 11:09

Jolanda:

Hey Bart en Hans,

wat leuk om jullie verhalen elke week te lezen. Nog veel plezier met jullie reis, wat vast wel zal lukken:)!

Groetjes Jolanda

• 25 Januari 2012 - 12:54

Bernadine:

Grrrr, ik wou dat ik geen lid geworden was van je nieuws update Hans. Ik word er echt niet goed van.... Gun je het natuurlijk van harte :-), maar als ik dit allemaal weer zie (OOK ik ben in het LPKS geweest en mijn man moest mij en onze dochter daar "wegtrekken"), dan word ik helemaal nostalgisch van binnen. Wat zijn jullie toch BOFKONTEN!!!! Misschien moet ik toch maar iets lucratiefs zien te vinden of mee doen aan een loterij. Wat zal dat een hereniging geweest zijn tussen jullie en je koffers..haha. Ben benieuwd naar het filmpje van de klokvogels, kan ze even niet plaatsen. Bedankt weer voor het lange, leuk geschreven, verhaal. Vooral doorgaan! G'day!

• 25 Januari 2012 - 15:41

Grace :

ziet er allemaal geweldig uit!!! Wat een heerlijkheid toch...Waar zijn klokvogels? Ben daar zeer benieuwd naar!

• 25 Januari 2012 - 15:59

Rick Somsen:

Wat hebben jullie weer een leuk stukje geschreven....

Maar vooral die taart interesseert me wel....mochten jullie die gaan maken....bel dan even....dan komen we langs!!!

Enjoy!

Rick X

• 25 Januari 2012 - 16:20

Marije En Bas:

Wat een heerlijk stuk :-)
    Wist je dat die platypus ook nog eens giftig is?
    En dat Koala's echt vet hard kunnen bijten en ook niet erg lekker spuug hebben?

Leuke foto's!!!!! Vooral Bart kijkt alsof hij net van het koala'tje bevallen is, zo gelukkig en opgelucht :-)

xxx

• 26 Januari 2012 - 14:46

Ron:

Wat geniet ik toch van jullie verhalen en de mooie foto's! En wat zijn jullie allebei bruin, om echt jaloers op te zijn!

Wij bleekscheten hier doorstaan een druilerige winter, maar volgens de berichten gaat het vanaf zondag vriezen dat het kraakt....dus de schaatsen staan al in het vet ;-)

Lieve schatten, geniet de komende weken nog meer!
    Want nog (maar) ongeveer 7 weken en dan sluiten we jullie alweer in onze armen!!

Liefs, Ron xxx